Ce antivirus sa aleg?

Greu să faci o alegere când există atâtea oferte. Pe piaţă românească sunt prezentate atât de multe soluţii de securitate, încât informaţia despre antiviruşi o depăşeşte pe cea necesară.

Excesul de informaţii despre securitatea informaţiilor, precum şi publicitatea şi abundenţă testelor «autoritare», doar măresc problema. Un utilizator, care are ce şi de unde să aleagă, ea cu greu o decizie. Mai ales că pe lângă produsele comerciale întotdeauna există posibilitatea de a descarcă un antivirus gratuit.

Să analizăm această situaţie mai îndeaproape şi să încercăm să indentificăm preferinţele utilizatorului obişnuit, care caută un antivirus.

Chiar am nevoie de el?

Această întrebare este crucială pentru mulţi dintre utilizatori din România. Cei mai mulţi dintre ei pur şi simplu nu ştiu nimic despre mijloacele de securitate a informaţiilor, sau le consideră inutile. Chiar în al doilea caz, de obicei, nu este o alegere conştientă, susţinută de argumente, ci lenea elementară – chiar dacă o persoană s-a confruntat cu viruşi, nu consideră că este necesar să menţină pe Internet cele mai simple reguli (nu deschide ataşamentele necunoscute care vin prin e-mail, nu accesa link-urile venite de la persoane străine, etc). Mai devreme sau mai târziu nepăsarea acestor utilizatori se face praf, ceea ce duce la pierderea de bani şi timp. Cu toate acestea, numărul utilizatorilor de Internet este în continuare creştere, şi prin urmare, cota utilizatorilor nepăsători rămâne neschimbată.

De ce ar trebui să plătesc?

Este o întrebare pe care şi-o pun milioane de utilizatori de Internet. De fapt, această întrebare se referă nu doar la programe antivirus, dar şi la orice program, prezentat pe piaţă. Nu toţi s-au obişnuit să cumpere programe pentru calculator. Din acest motiv pirateria este menţinută la un nivel foarte ridicat, mereu găsind noi susţinători. În cazul programelor antivirus, pe lângă versiunile piratate a produselor comerciale se adaugă şi produse de securitate gratuite, care sunt distribuite în mod legal.

Această situaţie poate fi înţeleasă în diferite feluri. Cauza pirateriei poate fi cultură consumului slabă, venituri medii mici, precum şi obiceiul firesc de a caută ceva ieftin, sau chiar gratis. Numărul utilizatorilor «gratis» poate fi mai mic decât cei care nu au un antivirus.

Alţi utilizatori, care au înţeles nevoia de protecţie a antivirusului, dar nu-şi permit să-l cumpere, aleg produsele gratuite. Printre cei mai cunoscuţi antiviruşi gratuiţi, se numără Avast şi Avira. După cum unii dintre utilizatori ştiu, pe producătorii acestor antiviruşi nu-i putem suspectă de alturism – distribuirea gratuită a programelor antivirus, în acest caz, poate fi explicat că o strategie de marketing, care se bazează pe următorul principiu: produsele cu funcţionalitatea redusă, care se distribuie gratuit, asigura recunoaşterea brandului, care mai apoi va putea fi vândut sub formă de produs corporativ.

Aderenţa utilizatorilor la antiviruşi gratuiţi, de asemenea, este strâns legată de conştientizarea slabă a protecţiei complexe, incredera în faptul că nivelul de detecţie şi devirusare la astfel de produse nu este mai rău în comparaţie cu cele comerciale. Cu toate acestea, baza principala unor astfel de gânduri este dorinţa umană de a economisi.

Sau poate totuşi să cumpăr?

Există şi cei care au înţeles necesitatea de cumpărare unui program antivirus. Deocamdată acest grup de utilizatori este cel mai mic dintre cei care sunt prezentaţi în acest articol. Cu toate acestea, numărul lor este în creştere, chiar dacă producătorii de programe antivirus ar dori o creştere mai rapidă.

De regulă, cei care cumpără programe antivirus sunt din sectorul comercial sau de stat. Aceste produse, oarecum diferă de cele care sunt destinate utilizatorilor obişnuiţi. De regulă, sunt soluţii de management centralizat, cu care se monitorizează întreagă reţea. Să găseşti o versiune gratuită unui astfel de produs – practic este ireal. Iar să foloseşti produse piratate în aceste condiţii poate duce la consecinţe foarte tragice, cum ar fi găuri de securitate în sistem şi probleme cu legea.

Există şi utilizatori obişnuiţi care cumpără programe antivirus, doar că numărul lor este foarte mic.

Cum să aleg?

Ce îl influenţează pe un utilizator simplu, care a încercat tot felul de soluţii, iar acum s-a decis să renunţe la chei pritatate şi să folosească un antivirus legal, cumpărat cu proprii bani, câştigaţi cu greu?

În primul rând, contează recunoaşterea brandului. Brandul încă este decisiv pentru mulţi utilizatori. Dacă o persoană va vedea pe un raft doau programe antivirus, dintre care unul îi este cunoscut datorită publicităţii, iar al doilea nu-i este cunoscut, bineînţeles, alegerea o va face în favoarea primului. În România cel mai cunoscut brand este Bitdefender.

Celebrul mit, după care au devenit cunoscute mai multe branduri – viteză de scanare şi verificare. Ca atare, această funcţie nu aduce nici un beneficiu – în realitate nu contează dacă antivirusul tău va scana calculatorul în 40 sau 50 de minute, în cazul în care va detecta obiectele care prezintă pericol real pentru calculator.

De fapt, utilizatorul trebuie să facă propria opinie despre acest sau acel produs comercial, să vadă cât îndeplineşte cerinţele şi aşteptările personale. Pentru a face acest lucru nu trebuie neapărat să-l cumperi – toţi producătorii oferă gratuit produse demonstrative (demo).

Ce antivirus sa aleg?
5 (100%) 1 vote

Share This Post

Post Comment